Poprzednia

ⓘ Audi TT − samochód sportowy klasy kompaktowej produkowany pod niemiecką marką Audi od 1998 roku. Od 2014 roku produkowana jest trzecia generacja modelu. ..



Audi TT
                                     

ⓘ Audi TT

Audi TT − samochód sportowy klasy kompaktowej produkowany pod niemiecką marką Audi od 1998 roku. Od 2014 roku produkowana jest trzecia generacja modelu.

                                     

1. Pierwsza generacja

Audi TT I zostało zaprezentowane po raz pierwszy w październiku 1998 roku.

Pierwszy w historii Audi kompaktowy samochód sportowy trafił do sprzedaży jesienią 1998 roku, krótko po premierze. Samochód bazuje na płycie podłogowej wspólnej m.in. z Volkswagenem Golfem i Skodą Octavią. Początkowo oferowany był z 20-zaworowym, doładowanym silnikiem o pojemności 1.8 w dwóch wersjach o mocy 180 KM, z napędem na przednią oś lub 225 KM z napędem na cztery koła. Mocniejsza wersja różniła się od podstawowej większą turbosprężarką, zmodyfikowanym układem wydechowym oraz dodatkowym intercoolerem.

W 1999 roku na rynek wprowadzono wersję roadster dostępną z tymi samymi silnikami. Na przełomie lat 1999/2000 poprawiono właściwości jezdne TT-tki poprawiając tylny spojler, montując standardowo ESP oraz skorygowano ustawienia zawieszenia by zmniejszyć nadsterowność samochodu pojawiającą się podczas szybkich zmian kierunku przy prędkościach przekraczających 160km/h. Nowy silnik VR6 o pojemności 3.2 i mocy 250 KM wprowadzono do palety silnikowej w 2003 roku, a rok później wprowadzono nową skrzynię biegów S tronic, która charakteryzowała się skróceniem czasu zmiany przełożeń.

Na początku 2005 roku, Audi zaprezentowało limitowaną wersję TT Coupe quattro Sport. W tej wersji wprowadzono kilka zmian mających na celu redukcję wagi, np. lekkie kubełkowe fotele Recaro i brak kanapy z tyłu. W efekcie TT Coupe Quattro Sport ważyło o 75 kilogramów mniej od bazowej wersji 1.8T 225 KM. Jednocześnie podniesiono moc silnika 1.8T o 15 KM, z 225 KM na 240 KM, czyniąc go najmocniejszą, seryjną wersją 20-zaworowego silnika 1.8T.

We wrześniu 2005 roku zwiększono moce silników 1.8T. Wersję 150 KM zastąpiła wersja 163 KM, natomiast wersję 180 KM zastąpiono wersją 190 KM.

Napęd quattro w Audi TT jest realizowany przez sprzęgło Haldex automatycznie załączane. Standardowo quattro montowano w wersjach o mocy 225-250 KM. W wersjach 180-190 KM był dostępny za dopłatą, standardowo napędzana była przednia oś. W wersjach 150-163 KM napędzana była wyłącznie przednia oś.

                                     

1.1. Pierwsza generacja Dane techniczne

  • Silnik
  • Zawieszenie tylne: oś wielowahaczowa, sprężyna śrubowa, stabilizator poprzeczny
  • ABS i ASR
  • Podwozie
  • Hamulce przód/tył: tarczowe wentylowane/tarczowe wentylowane
  • Zawieszenie przednie: wahacz poprzeczny, amortyzator teleskopowy, stabilizator poprzeczny
  • Wymiary i masy
  • Rozstaw osi: 2429 mm
  • Masa własna: 1355−1665 kg
  • DMC: 1610−1890 kg
  • Rozstaw kół przód/tył: 1528/1505 mm
  • Osiągi
                                     

2. Druga generacja

Audi TT II zostało zaprezentowane po raz pierwszy w 2006 roku.

6 kwietnia 2006 roku ruszyła produkcja zupełnie nowej, drugiej generacji TT. Nowe, czteromiejscowe coupe urosło kilka centymetrów w każdą stronę, co da się odczuć we wnętrzu. Mimo to nowe TT jest lżejsze i 50% sztywniejsze niż poprzednik dzięki skonstruowaniu samochodu na bazie ramy przestrzennej. Oprócz szkieletu nośnego, 69% karoserii zostało wykonanych z aluminium. Podwozie wraz z zawieszeniem zaadaptowano z Audi A3.

Druga generacja TT oferowana była z doładowanym, dwulitrowym silnikiem o mocy 200 KM oraz z widlastym sześciocylindrowym o pojemności 3.2 i mocy 250 KM przenoszącym napęd na przednią lub obie osie. Oprócz sześciostopniowej, manualnej skrzyni biegów oferowana była także przekładnia S-Tronic. Na początku 2007 roku pojawił się TT Roadster z płóciennym dachem. W pierwszym kwartale 2009 do produkcji wprowadzono mocną, sportową wersję TT RS. Samochód napędzany był silnikiem 2.5 TFSI o mocy 340 KM.

W 2010 roku TT przeszło lifting. Zostały wprowadzone nowe silniki 2.0 w wyniku czego moc wzrosła o dodatkowe 11 KM. Wycofany również został silnik 3.2.



                                     

2.1. Druga generacja Dane techniczne

  • Silnik
  • Zawieszenie tylne: oś wielowahaczowa, sprężyna śrubowa, stabilizator poprzeczny
  • Podwozie
  • ABS i ASR
  • Hamulce przód/tył: tarczowe wentylowane/tarczowe wentylowane
  • Zawieszenie przednie: wahacz poprzeczny, kolumna resorująca, stabilizator poprzeczny
  • DMC: 1660−1810 kg
  • Rozstaw osi: 2468 mm
  • Rozstaw kół przód/tył: 1572/1558 mm
  • Masa własna: 1335−1485 kg
  • Wymiary i masy
  • Osiągi
                                     

3. Trzecia generacja

Audi TT III zostało zaprezentowane po raz pierwszy w marcu 2014 roku.

TT trzeciej generacji zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w marcu 2014 roku. Produkcja rozpoczęła się 25 lipca 2014 roku. Samochód wytwarzany jest w węgierskich zakładach Audi Hungaria Motor Krt. w Györ.

Podczas targów w Genewie zaprezentowano także sportową odmianę TTS, którą rozpoznać można po czterech końcówkach układu wydechowego, dyfuzorze i 18-calowych kołach oraz wersję koncepcyjną TT quattro sport concept napędzaną silnikiem 2.0 TFSI o mocy 420 KM.

Pojazd otrzymał spłaszczoną atrapę chłodnicy, nowe LEDowe reflektory ze światłami do jazdy dziennej oraz wirtualną deskę rozdzielczą virtual cockpit z ekranem ciekłokrystalicznym o przekątnej 12.3 cala na której wyświetlać można tradycyjne wskaźniki albo inne informacje, np. komputer pokładowy, system multimedialny, mapę nawigacji. Panelem klimatyzacji kierowca sterować może za pomocą pokręteł umieszczonych w nawiewach.

W 2014 roku podczas targów motoryzacyjnych w Chinach zaprezentowano koncepcyjny model TT Offroad natomiast podczas targów w Paryżu również koncepcyjny pięciodrzwiowy model TT Sportback oraz seryjne TT Roadster i TTS Roadster. Dwa ostatnie pojazdy są kabrioletami wyposażonymi w składany automatycznie miękki dach. Operacja składania i rozkładania trwa tylko 10 sekund i można ją przeprowadzić podczas jazdy z prędkością do 50 km/h. Ich produkcja w zakładach w Györ ruszyła na początku listopada 2014.

                                     

3.1. Trzecia generacja Brak następcy

W listopadzie 2018 roku pojawiły się spekulacje na temat rzekomej zmiany koncepcji następcy TT, która miałaby się w okolicach 2021 roku stać 4-drzwiowym, sportowym liftbackiem. Przedstawiciele marki niewiele później zdementowali te doniesienia. Pół roku później, w maju 2019 roku pojawiły się nowe informacje - Audi najprawdopodobniej wycofa TT między 2020 a 2021 rokiem bez przewidzianego następcy. Jego miejsce może zastąpić nowe, elektryczne coupe o nowej nazwie.

Wielojęzycznym słowniku

Tłumaczenie
Free and no ads
no need to download or install

Pino - logical board game which is based on tactics and strategy. In general this is a remix of chess, checkers and corners. The game develops imagination, concentration, teaches how to solve tasks, plan their own actions and of course to think logically. It does not matter how much pieces you have, the main thing is how they are placement!

online intellectual game →