Poprzednia

ⓘ Most Śląsko-Dąbrowski – most na Wiśle w Warszawie. Został zbudowany w latach 1947–1949 jako element Trasy W-Z na filarach zniszczonego w 1944 mostu Kierbedzia. ..


Most Śląsko-Dąbrowski
                                     

ⓘ Most Śląsko-Dąbrowski

Most Śląsko-Dąbrowski – most na Wiśle w Warszawie. Został zbudowany w latach 1947–1949 jako element Trasy W-Z na filarach zniszczonego w 1944 mostu Kierbedzia.

Według danych stołecznego Zarządu Dróg Miejskich w 2018 przez most Śląsko-Dąbrowski przejeżdżało średnio 26 807 pojazdów na dobę. Była to druga najmniejsza po moście Świętokrzyskim liczba pojazdów wśród ośmiu przepraw drogowych w Warszawie.

                                     

1. Opis

Most stanowi fragment Trasy W-Z, która w 1949 połączyła Pragę ze Śródmieściem i Wolą.

Projektantem mostu był Jerzy Koziełek, a wybudowało go Przedsiębiorstwo Budowy Mostów i Konstrukcji Stalowych "Mostostal”. Konstrukcje stalowe zostały wykonane przez Hutę Zabrze i Zakłady Produkcji Konstrukcji Stalowych w Chorzowie ze stali dostarczonej przez Hutę Batory.

Nazwa mostu nadana w 1947, tj. na dwa lata przed oddaniem mostu do użytku, była wyrazem podziękowania społeczeństwu Śląska i Zagłębia za deklarację zebrania w ciągu roku 250 mln zł na budowę przeprawy i uznania dla udziału górników i hutników Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego w odbudowie zniszczonej Warszawy.

Prace montażowe rozpoczęły się 22 września 1948 w obecności prezydenta Bolesława Bieruta na środkowym filarze mostu nr 4. 3 listopada tego roku "Mostostal” podjął uchwałę o skróceniu montażu sześciu przęseł mostu o 15 dni, do 8 grudnia, w celu uczczenia kongresu zjednoczeniowego PPS i PPR. Montaż zakończono 6 grudnia 1948.

Jest to most kołowo-tramwajowy, jednak w odróżnieniu od większości warszawskich torowisk, w tym przypadku tory tramwajowe są poprowadzone na jezdni dla samochodów. Od dnia 16 czerwca 2007, w związku ze zwiększeniem ruchu szynowego w ciągu Trasy W-Z podczas modernizacji trasy tramwajowej w Alejach Jerozolimskich, torowisko tramwajowe zostało wydzielone od jezdni za pomocą naklejonej nań żółtej, ciągłej linii. Wydzielenie torowiska utrzymano również po zakończeniu prac modernizacyjnych, dzięki czemu znacznie skrócono czas przejazdu przez most tramwajami.

W latach 1992–1993 most przeszedł generalny remont. W marcu 2009 rozpoczął się remont torowiska na moście i Trasie WZ od placu Bankowego do Dworca Wileńskiego. Do jesieni tego roku wyłączony został ruch kołowy poza autobusami miejskimi, taksówkami oraz pojazdami jednośladowymi oraz tramwajowy. Po remoncie ruch autobusowy został skierowany na pas tramwajowy.

15 października 2011 most został zamknięty dla ruchu samochodów osobowych w związku z budową stacji Dworzec Wileński II linii warszawskiego metra. 27 sierpnia 2012 most otwarto dla samochodów osobowych, ale bez możliwości dalszego przejazdu tunelem Trasy W-Z w godzinach szczytu tj. 6-10 i 15-19 z wyjątkiem sobót, niedziel i świąt.

                                     

2. Upamiętnienia

  • Tablica upamiętniająca żołnierzy 103. kompanii AK batalionu "Bończa” poległych 1 sierpnia 1944 w ataku na most i Dom Schichta.
  • Tablica upamiętniająca śmierć żołnierzy Armii Krajowej, uczestników akcji Kutschera Zbigniewa Gęsickiego "Juno” i Kazimierza Sotta "Sokoła”, którzy 1 lutego 1944 zostali zastrzeleni przez Niemców po skoku z mostu Kierbedzia do Wisły; tablica znajduje się na północnej balustradzie mostu, bliżej strony praskiej.
  • Tablica upamiętniająca walki na przyczółku mostowym 13 i 14 września 1944.
  • Tablica upamiętniająca Stanisława Kierbedzia i Feliksa Pancera na ścianie pod wiaduktem Trasy W-Z.

Użytkownicy również szukali:

most śląsko-dąbrowski, architektura w stalowej woli. most śląsko-dąbrowski,

...

Wielojęzycznym słowniku

Tłumaczenie