Poprzednia

ⓘ BMW serii 8, 1989. BMW serii 8 – samochód osobowy typu sportowe coupe klasy wyższej produkowany przez niemiecki koncern BMW w latach 1989 - 1999. Samochód nosił ..



BMW serii 8 (1989)
                                     

ⓘ BMW serii 8 (1989)

BMW serii 8 – samochód osobowy typu sportowe coupe klasy wyższej produkowany przez niemiecki koncern BMW w latach 1989 - 1999. Samochód nosił kod fabryczny E31. Łącznie powstało 31 062 egzemplarzy. Nazwa powróciła do użytku w 2018 roku dla nowego modelu klasy wyższej.

                                     

1. Historia modelu

Prace nad pojazdem rozpoczęto w 1986 roku. Nadwozie zaprojektował Klaus Kapitz. Projekt pochłonął ponad 1.5 mld marek niemieckich. Samochód w przeciwieństwie do swoich potencjalnych konkurentów postanowiono wyposażyć w silnik V8 lub V12 umieszczony z przodu pojazdu oraz napęd tylnych kół. Auto otrzymało niskie, klinowate nadwozie z delikatnie unoszącą się, ale "twardą" boczną linią, niewielkie i dyskretne nozdrza, rozbudowany przedni zderzak z unoszonymi reflektorami światła mijania, światła drogowe, a pod nimi umieszczono światła pozycyjne i przeciwmgłowe oraz kierunkowskazy.

W 1990 roku zaprezentowano prototyp wyczynowej wersji serii 8 - M8, który posiadał silnik o mocy 550 KM. Wersja M w odróżnieniu od seryjnych, nie miała świateł mijania otwieranych do góry, z uwagi na ograniczoną ilość miejsca pod maską, którą zajmował ogromny wlot powietrza. Była to alternatywa dla Porsche 911 i Ferrari Testarossa. W Bawarii model M8 nazywano Ferrari-killer. Jednakże auto to nigdy się nie pojawiło w seryjnej produkcji ze względu na wysokie koszty wytwarzania, które BMW tłumaczyło, że były za duże jak na taki mały segment aut i ostatecznie wstrzymano produkcję, a jedyny prototyp postanowiono zniszczyć. W 2010 roku okazało się, że prototyp ten nie został zniszczony i trafił do muzeum marki BMW w Monachium. W czerwcu 2018 zaprezentowano następcę serii E31 o oznaczeniu G15.

                                     

2. 850 CSi

Wersja na którą czekano pojawiła się w 1992 roku przygotowana przez specjalistów z dywizji M Motorsport - silnik V12 o pojemności 5.6 litra rozwija moc 380 koni mechanicznych, co pozwala autu osiągnąć 100km/h w 5.9 s. Prędkość maksymalna została ustalona na poziomie 250 km/h we wszystkich 12 cylindrowych modelach, jednak wersja CSi jest w stanie bez takiego zabezpieczenia osiągnąć 298 km/h. Wzmocnione hamulce i obniżone zawieszenie pozwoliły na jeszcze szybsze pokonywanie zakrętów bez obniżenia komfortu jazdy szczególnie wersja z aktywną osią AHK- Aktive Hinterachs-Kinematik w trybie K- komfort była szczególnie polecana. Wersja 850 CSi różniła się kilkoma szczegółami wystroju zewnętrznego np. podwójne rury wydechowe, inne spojlery. Wersja ta była sprzedawana tylko z 6-biegową skrzynią manualną.

                                     

2.1. 850 CSi Alpina B12

Zakład Burkard Bovenspien znane bardziej jako BMW-Alpina w 1992 roku opracował nowy model - Alpina B12 5.0 Coupe na bazie BMW E31 850i. Posiada on dwunastocylindrowy silnik wykonany w technice dwu zaworowej o pojemności pięciu litrów, osiągający moc 350 KM. Silnik ten pozwala rozpędzić pojazd do ok. 280 km/h. Przenoszenie mocy odbywa się za pomocą automatycznej, czterostopniowej skrzyni biegów ze sterowaniem hydraulicznym.

W 1993 roku Alpina wydała model B12 5.7 Coupe z silnikiem o mocy 416 KM, rozpędzającym to auto do 300 km/h. Alpina B12 5.7 wyposażona jest w sześciostopniową, manualną skrzynię biegów lub Alpina-Shift-Tronic - elektroniczne sterowanie sprzęgła.

                                     

2.2. 850 CSi Wyposażenie

Standardowe wyposażenie pojazdu obejmuje m.in. ABS, klimatyzację automatyczną, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane lusterka, elektrycznie regulowane fotele, elektryczną regulację ustawień kierownicy z funkcją pamięci, monochromatyczne lusterko wsteczne, skórzana tapicerka, automatyczna skrzynia biegów, wspomaganie układu kierowniczego Servotronic, które ułatwia parkowanie oraz system Aktive Hiterachs Kinematik.

Opcjonalnie pojazd wyposażyć można było m.in. w manualną skrzynię biegów bez dopłaty z układem ASC+T, czyli automatyczną regulacją stabilności i trakcji, spryskiwacze reflektorów, podgrzewane fotele, poduszkę powietrzną.

Samochód produkowano z przeznaczeniem na rynek europejski, amerykański oraz południowoafrykański.

Wielojęzycznym słowniku

Tłumaczenie
Free and no ads
no need to download or install

Pino - logical board game which is based on tactics and strategy. In general this is a remix of chess, checkers and corners. The game develops imagination, concentration, teaches how to solve tasks, plan their own actions and of course to think logically. It does not matter how much pieces you have, the main thing is how they are placement!

online intellectual game →