Poprzednia

ⓘ BMW Neue Klasse – seria sedanów oraz coupé produkowanych pod niemiecką marką BMW w latach 1962–1977. Do napędu pojazdu używano benzynowych silników R4 M10, opró ..



BMW Neue Klasse
                                     

ⓘ BMW Neue Klasse

BMW Neue Klasse – seria sedanów oraz coupé produkowanych pod niemiecką marką BMW w latach 1962–1977.

Do napędu pojazdu używano benzynowych silników R4 M10, oprócz tego w pojeździe wykorzystano w pełni niezależne zawieszenie z kolumnami McPhersona z przodu oraz hamulce tarczowe. Początkowo samochody oferowane były wyłącznie jako 4-drzwiowe sedany bądź 2-drzwiowe coupé, w późniejszym czasie dostępny był także 2-drzwiowy sedan seria 02.

Czterodrzwiowy sedan został w 1972 roku zastąpiony przez nieco większą rodzinę E12 seria 5. Modele coupé, 2000C i 2000CS, zostały zastąpione w 1969 przez E9 2800CS. Następcą dla dwudrzwiowego BMW 1600 został wprowadzony w 1975 model E21 320i.

                                     

1. 1500 i 1600

BMW 1500 zaprezentowane zostało we wrześniu 1961 podczas Frankfurt Motor Show, produkcja zaś trwała w latach 1962–1966.

Samochód charakteryzował się samonośnym trójbryłowym nadwoziem typu sedan, w konstrukcji zawieszenia przedniego wykorzystano zyskujące w tamtym czasie popularność kolumny McPhersona. Tylne zawieszenie było w pełni niezależne, wykorzystywało sprężyny śrubowe wahacze skośne. Silnik M10 o pojemności 1.5 l z rozrządem typu SOHC był nowoczesną konstrukcją podatną na powiększanie pojemności skokowej i dalszy rozwój. Motor zamontowany wzdłużnie nachylony został pod kątem 30° w prawą stronę nadwozia. Pozwoliło to na niższe przeprowadzenie linii maski.

Ówczesna prasa motoryzacyjna pozytywnie oceniała widoczność we wszystkich kierunkach z wnętrza pojazdu, mankamentem była konieczność lekkiego nachylenia się w celu załączenia 1. i 3. biegu co spowodowane było zbyt długim skokiem lewarka zmiany biegów. Pochlebnie wyrażono się także o przestrzeni bagażowej której głębokość wynosiła 40 cm.

Silnik o mocy maksymalnej 80 KM 59 kW zapewniał samochodowi stosunkowo dobre osiągi jak na swoją objętość skokową. Przyspieszenie 0–100 km/h zajmowało około 15 s, by jednak zachować odpowiednią dynamikę jazdy należało utrzymywać wysoką prędkość obrotową silnika, który bez wibracji znosił prędkość ponad 6000 obr./min.

BMW 1500 zostało w 1964 roku zastąpione przez model 1600, mimo to wciąż było dostępne w sprzedaży na niektórych rynkach ze względu na korzystniejsze taryfy ubezpieczeniowe. Następca wyposażony był w silnik o pojemności 1.6 l i mocy maksymalnej 86 KM 63 kW. Wzrost pojemności osiągnięto przez montaż większych tłoków z silnika 1800. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1967 BMW 1600 zajęło 2. pozycję za Fiatem 124. Produkcji BMW 1600 zaprzestano w 1968 roku.

Dane techniczne
                                     

2. 1800

Kolejnym samochodem, który dołączył do gamy modeli Neue Klasse, było BMW 1800 wprowadzone na rynek w 1963 roku. W bazowej wersji napędzany był silnikiem M10 o pojemności 1.8 litra i mocy maksymalnej 90 KM 66 kW. Powstała także ulepszona wersja modeli 1800, nosiła ona nazwę 1800 TI Turismo Internazionale i została przygotowana we współpracy z firmą Alpina. W silniku zastosowano podwójne gaźniki bocznossące Solex PHH oraz inny typ tłoków zwiększając tym samym stopień kompresji i zarazem moc maksymalną do 110 KM 81 kW, masę własną całego pojazdu obniżono zaś do 990 kg. Oprócz tego w 1964 roku wprowadzono do produkcji wyczynowy model 1800 TI/SA wyposażony w jeszcze bardziej zmodyfikowany silnik z dwoma gaźnikami Weber o mocy maksymalnej 130 KM 96 kW, 5-biegową skrzynię biegów, szperę oraz stabilizatory przedniego i tylnego zawieszenia. Wnętrze otrzymało fotele kubełkowe oraz drewnianą kierownicę sportową. Nadwozie malowano w jednym kolorze - srebrnym. Masę własną obniżono do 970 kg, powstało tylko 200 egzemplarzy. Model ten sprzedawano wyłącznie posiadaczom licencji wyścigowej.

W 1966 jako opcję zaczęto oferować 3-biegową automatyczną skrzynię biegów ZF. Rok później model przeszedł facelifting, wygląd nadwozia upodobniono do BMW 2000.

Dane techniczne
                                     

3. 1602

Sportowe sedany serii 02 zostały zaprezentowane po licznych sukcesach 4-drzwiowych modeli Neue Klasse. Przy wykorzystaniu silników M10 i podwozia z modelu 1600 stworzono nowe BMW 1600--2 od 2-drzwiowy oraz później po prostu "1602" i "1600". Samochód zadebiutował w 1966 roku podczas Geneva Motor Show, sprzedaż trwała do 1975 roku.

W latach 1967–1971 powstała limitowana seria kabrioletów opartych na serii 02, za montaż odpowiedzialna była firma Baur. Oprócz tego w latach 1967–1968 powstawała wersja 1600 TI wyposażona m.in. w gaźnik z modelu 1800 TI. Zapewniało to moc maksymalną 105 KM 77 kW przy 6000 obr./min i prędkość maksymalną rzędu 175 km/h. Model dostępny był także opcjonalnie z 5-biegową manualną skrzynią biegów. W latach 1971–1972 dostępny był także wariant Touring – 3-drzwiowy hatchback oparty na modelu 1600.

Dane techniczne
                                     

4. 2000C/CS

W latach 1965–1969 oferowane było luksusowe coupé z nadwoziem zaprojektowanym przez Karmanna, dostępne było w dwóch wersjach silnikowych: 2000C z pojedynczym gaźnikiem – moc maksymalna 100 KM 74 kW oraz 2000CS z podwójnym gaźnikiem – moc maksymalna 120 KM 88 kW. Wersja C dostępna była zarówno z manualną jak i automatyczną oznaczenie CA, przekładnia 3-biegowa skrzynią biegów, CS wyłącznie z przekładnią ręczną.

22 listopada 1965 została uruchomiono produkcja nadwozi w zakładach Karmanna. Produkcja wersji 2000C odbywała się w pełnym wymiarze od maja 1976 do 1977 roku, powstało 443 egzemplarze. Mimo że we wrześniu 1968 roku uruchomiono produkcję nowego coupé – BMW 2800CS, produkcję 2000 CA/CS kontynuowano do połowy roku 1970, była to tańsza alternatywa dla większego pojazdu z tego segmentu. Łączna produkcja BMW 2000C/CA/CS wynosi 13 691 egzemplarzy.

Dane techniczne
                                     

5. 2000

BMW Neue Klasse 2000 w wersji sedan pojawiło się na rynku rok później niż wersja 2000C. Oferowane było w latach 1966-1972. Samochód wprowadzony został jako bogatsza wersja modelu 1800, charakteryzował się szerszymi tylnymi lampami, lepszym wyposażeniem wnętrza oraz prostokątnymi reflektorami w pasie przednim. Na rynku północnoamerykańskim stosowano inny typ przedniego pasa z podwójnymi okrągłymi światłami.

Samochód występował także w mocniejszej wersji 2000ti, wyposażona była ona w podwójny bocznossący gaźnik co zwiększało moc silnika do 120 KM 88 kW. Bardziej luksusową odmianą była 2000tilux, zawierała silnik z 2000ti, wykończoną drewnem deskę rozdzielczą oraz opcjonalnie skórzaną tapicerkę. Ostatnim wprowadzonym wariantem był 2000tii touring international, injected z wtryskiem paliwa Kugelfischer i silnikiem o mocy maksymalnej 130 KM 95.5 kW.

Dane techniczne
                                     

6. 2002

BMW 2002 był 2-drzwiowym sedanem z silnikiem M10 o pojemności 1990 cm³. Generował on moc maksymalną 100 KM 73.5 kW w wersji standardowej oraz 130 KM 95.5 kW w sportowej odmianie 2002tii. Istniała także wersja 2002ti touring Internationale wyposażona w silnik zasilany przed dwa bocznossące gaźniki Solex 40 i wyższy stopień sprężania, co skutkowało mocą maksymalną 120 KM 88 kW, opcjonalnie nabywca mógł dokupić 5-biegową manualną skrzynię biegów. Topową odmianą było BMW 2002 Turbo zaprezentowane w roku 1973 podczas Frankfurt Motor Show, był to pierwszy seryjnie produkowany turbodoładowany samochód osobowy na rynku europejskim. Silnik generował moc 170 KM 125 kW i maksymalny moment obrotowy 240 Nm, co pozwalało na osiągnięcie prędkości maksymalnej 211 km/h.

Podobnie jak w przypadku modelu 1602, istniała wersja 2002 Touring – 3-drzwiowy hatchback.

Dane techniczne
                                     

7. 1502 i 1802

W latach 1975–1977 dostępna była na rynku europejskim ekonomiczna wersja modelu oznaczona jako 1502. Do napędu użyto silnika 1.6 z obniżonym stopniem kompresji. Oprócz tego dostępna była także odmiana 1802, był to model 2002 z silnikiem 1.8 pochodzącym z wersji 1800 sedan.

Dane techniczne

Wielojęzycznym słowniku

Tłumaczenie
Free and no ads
no need to download or install

Pino - logical board game which is based on tactics and strategy. In general this is a remix of chess, checkers and corners. The game develops imagination, concentration, teaches how to solve tasks, plan their own actions and of course to think logically. It does not matter how much pieces you have, the main thing is how they are placement!

online intellectual game →