• Autosan A1010M Medium Autosan A1010M Medium

    W 1995 roku wyprodukowano pierwszą serię informacyjną 10 sztuk autobusów Autosan A10-10M. Konstrukcja tego modelu była oparta na spawanej podłużnicowo–kratow...

  • Sanok (stacja kolejowa) Sanok (stacja kolejowa)

    Budynek został zbudowany przez władze C. K. Austro-Węgier w 1884 roku w związku z uruchomieniem nowej linii kolejowej w ramach Kolei Transwersalnej w tym sam...

  • Sanok Dąbrówka Sanok Dąbrówka

    Na 15 listopada 1895 zaplanowano otwarcie stacji kolejowej "Dąbrówka – Sanok”, dla pociągów osobowych. Na początku XX wieku przez stację kursował pociąg ze L...

  • Bieszczadzka Kolejka Leśna Bieszczadzka Kolejka Leśna

    Bieszczadzka Kolejka Leśna – kolej wąskotorowa w Bieszczadach o szerokości toru 750 mm, będąca najwyżej położoną linią wąskotorową w Polsce. Powstała pod kon...

  • Autosan A1112T Autosan A1112T

    Autosan A1112T – seria autobusów turystycznych rodziny A11 produkowanych od 1999 roku przez zakłady Autosan w Sanoku. Produkowano również ich odmiany międzym...

  • Sanok SN2 Sanok SN2

    Sanok SN2 – oznaczenie tramwaju elektrycznego wytwarzanego w latach 1938–1939 w Zjednoczonych Fabrykach Maszyn, Kotłów i Wagonów L. Zieleniewski-Fitzner i Ga...

  • Autosan A1012T Autosan A1012T

    Autosan A1012T Lider – autobus międzymiastowy produkowany od 1996 roku jako model A10-12T.01 Lider przez zakłady Autosan w Sanoku. Powstaje także w odmianach...

  • Lotnisko Sanok-Baza Lotnisko Sanok-Baza

    Lotnisko Sanok-Baza – lotnisko cywilne w Sanoku, w województwie podkarpackim, stanowiące od 1961 roku bazę Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Przeznaczone jes...

  • Lądowisko Sanok-Szpital Lądowisko Sanok-Szpital

    Lądowisko Sanok-Szpital – lądowisko sanitarne w Sanoku w województwie podkarpackim, znajdujące się przy Szpitalu Specjalistycznym, przy ul. 800-lecia 26 w dz...

  • Dworzec autobusowy "Okęcie” w Sanoku Dworzec autobusowy "Okęcie” w Sanoku

    Dworzec autobusowy "Okęcie” w Sanoku – nieistniejący dworzec służący komunikacji autobusowej w Sanoku. Był budowany od końca lat 70. Dworzec Miejskiej Komuni...

  • Dworzec autobusowy przy ul. Kazimierza Lipińskiego w Sanoku Dworzec autobusowy przy ul. Kazimierza Lipińskiego w Sanoku

    Dworzec autobusowy w Sanoku – dworzec służący komunikacji autobusowej w Sanoku. W okresie PRL dworzec autobusowy w Sanoku był zlokalizowany na Placu Rewolucj...

Konstal ND

ND – wagony tramwajowe doczepne produkowane od 1948 roku.
Wagony ND początkowo produkowane były w Zjednoczonych Fabrykach Maszyn, Kotłów i Wagonów L. Zieleniewski-Fitzner i Gamper, Spółka Akcyjna w Sanoku. Później produkcja wagonów została przeniesiona do Chorzowskiego Konstalu. W 1949, czyli w rok po rozpoczęciu produkcji przyczep ND, rozpoczęła się także produkcja pojazdu silnikowego N. Wagony silnikowe różniły się od przyczep wyłącznie zamontowanymi układami napędowymi.
Zarówno wagony doczepne ND jak i ich młodsze silnikowe wersje były wzorowane na niemieckiej konstrukcji tramwaju Kriegsstraßenbahnwagen tramwaj wojenny oznaczanego skrótowo jako KSW. Konstrukcja ta opracowywana na trudne gospodarczo czasy wojny łączyła w sobie prostą konstrukcję i dużą pojemność, która skutkowała jednak obniżeniem standardu podróży.
Tramwaje były produkowane w różnych odmianach, oznaczanych podtypami ND 1, ND 2 i ND 3. Doczepy z pierwszej serii były najbardziej zbliżone do tramwaju KSW z wyglądu. Posiadały duże okna z niewielkimi, odchylanymi lufcikami, a także asymetrycznie umieszczony ekspozytor tablicy kierunkowej na ścianach czołowych wraz z jednym wywietrznikiem. Tramwaje produkowane później posiadały już nowy wygląd pudła, z symetrycznymi ścianami czołowymi oraz nowymi, opuszczanymi w dół oknami. Do tego, w roku 1951 Sanocka Fabryka Wagonów wyprodukowała serię wagonów ND w stanie przejściowym, które posiadały tradycyjne ściany czołowe, ale nowe okna z boku pojazdu.
Wagony pierwotnie były przystosowane do jazdy dwukierunkowej dzięki zamontowaniu drzwi po obydwóch stronach pojazdu. Wraz z upływem czasu i rozwojem infrastruktury tramwajowej część przyczep ND przebudowywano na jednokierunkowe, jednocześnie modernizowano wówczas drzwi z otwieranych ręcznie na otwierane przez automat obsługiwany z kabiny motorniczego.
W Krakowie wykorzystywanych było w sumie 211 wagonów doczepnych; najwięcej w 1975 r., po uzupełnieniu taboru o używane przyczepy sprowadzone z Warszawy. Ostatnie doczepy ND zostały wyłączone z eksploatacji 27 listopada 1988. Obecnie zachowały się dwa egzemplarze. Wagon opatrzony numerem 538 jest całkowicie oryginalny posiada drzwi otwierane ręcznie po obu stronach zaś wagon o numerze 511 posiada zmodernizowane wnętrze drzwi otwierane automatycznie umieszczone tylko z jednej strony. Oba wagony wystawione są na ekspozycji w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Są także używane jako pojazdy Krakowskiej Linii Muzealnej.

image

Dworzec autobusowy przy ul. Kazimierza Lipińskiego w Sanoku

Dworzec autobusowy w Sanoku – dworzec służący komunikacji autobusowej w Sanoku. W okresie PRL dworzec autobusowy w Sanoku był zlokalizowany na Placu Rewolucj...

Dworzec autobusowy "Okęcie” w Sanoku

Dworzec autobusowy "Okęcie” w Sanoku – nieistniejący dworzec służący komunikacji autobusowej w Sanoku. Był budowany od końca lat 70. Dworzec Miejskiej Komuni...

Lądowisko Sanok-Szpital

Lądowisko Sanok-Szpital – lądowisko sanitarne w Sanoku w województwie podkarpackim, znajdujące się przy Szpitalu Specjalistycznym, przy ul. 800-lecia 26 w dz...

Lotnisko Sanok-Baza

Lotnisko Sanok-Baza – lotnisko cywilne w Sanoku, w województwie podkarpackim, stanowiące od 1961 roku bazę Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Przeznaczone jes...

Autosan A1012T

Autosan A1012T Lider – autobus międzymiastowy produkowany od 1996 roku jako model A10-12T.01 Lider przez zakłady Autosan w Sanoku. Powstaje także w odmianach...

Sanok SN2

Sanok SN2 – oznaczenie tramwaju elektrycznego wytwarzanego w latach 1938–1939 w Zjednoczonych Fabrykach Maszyn, Kotłów i Wagonów L. Zieleniewski-Fitzner i Ga...

Autosan A1112T

Autosan A1112T – seria autobusów turystycznych rodziny A11 produkowanych od 1999 roku przez zakłady Autosan w Sanoku. Produkowano również ich odmiany międzym...

Bieszczadzka Kolejka Leśna

Bieszczadzka Kolejka Leśna – kolej wąskotorowa w Bieszczadach o szerokości toru 750 mm, będąca najwyżej położoną linią wąskotorową w Polsce. Powstała pod kon...

Sanok Dąbrówka

Na 15 listopada 1895 zaplanowano otwarcie stacji kolejowej "Dąbrówka – Sanok”, dla pociągów osobowych. Na początku XX wieku przez stację kursował pociąg ze L...

Sanok (stacja kolejowa)

Budynek został zbudowany przez władze C. K. Austro-Węgier w 1884 roku w związku z uruchomieniem nowej linii kolejowej w ramach Kolei Transwersalnej w tym sam...

Autosan A1010M Medium

W 1995 roku wyprodukowano pierwszą serię informacyjną 10 sztuk autobusów Autosan A10-10M. Konstrukcja tego modelu była oparta na spawanej podłużnicowo–kratow...