• Autosan A1010M Medium Autosan A1010M Medium

    W 1995 roku wyprodukowano pierwszą serię informacyjną 10 sztuk autobusów Autosan A10-10M. Konstrukcja tego modelu była oparta na spawanej podłużnicowo–kratow...

  • Sanok (stacja kolejowa) Sanok (stacja kolejowa)

    Budynek został zbudowany przez władze C. K. Austro-Węgier w 1884 roku w związku z uruchomieniem nowej linii kolejowej w ramach Kolei Transwersalnej w tym sam...

  • Sanok Dąbrówka Sanok Dąbrówka

    Na 15 listopada 1895 zaplanowano otwarcie stacji kolejowej "Dąbrówka – Sanok”, dla pociągów osobowych. Na początku XX wieku przez stację kursował pociąg ze L...

  • Bieszczadzka Kolejka Leśna Bieszczadzka Kolejka Leśna

    Bieszczadzka Kolejka Leśna – kolej wąskotorowa w Bieszczadach o szerokości toru 750 mm, będąca najwyżej położoną linią wąskotorową w Polsce. Powstała pod kon...

  • Konstal ND Konstal ND

    ND – wagony tramwajowe doczepne produkowane od 1948 roku. Wagony ND początkowo produkowane były w Zjednoczonych Fabrykach Maszyn, Kotłów i Wagonów L. Zieleni...

  • Sanok SN2 Sanok SN2

    Sanok SN2 – oznaczenie tramwaju elektrycznego wytwarzanego w latach 1938–1939 w Zjednoczonych Fabrykach Maszyn, Kotłów i Wagonów L. Zieleniewski-Fitzner i Ga...

  • Autosan A1012T Autosan A1012T

    Autosan A1012T Lider – autobus międzymiastowy produkowany od 1996 roku jako model A10-12T.01 Lider przez zakłady Autosan w Sanoku. Powstaje także w odmianach...

  • Lotnisko Sanok-Baza Lotnisko Sanok-Baza

    Lotnisko Sanok-Baza – lotnisko cywilne w Sanoku, w województwie podkarpackim, stanowiące od 1961 roku bazę Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Przeznaczone jes...

  • Lądowisko Sanok-Szpital Lądowisko Sanok-Szpital

    Lądowisko Sanok-Szpital – lądowisko sanitarne w Sanoku w województwie podkarpackim, znajdujące się przy Szpitalu Specjalistycznym, przy ul. 800-lecia 26 w dz...

  • Dworzec autobusowy "Okęcie” w Sanoku Dworzec autobusowy "Okęcie” w Sanoku

    Dworzec autobusowy "Okęcie” w Sanoku – nieistniejący dworzec służący komunikacji autobusowej w Sanoku. Był budowany od końca lat 70. Dworzec Miejskiej Komuni...

  • Dworzec autobusowy przy ul. Kazimierza Lipińskiego w Sanoku Dworzec autobusowy przy ul. Kazimierza Lipińskiego w Sanoku

    Dworzec autobusowy w Sanoku – dworzec służący komunikacji autobusowej w Sanoku. W okresie PRL dworzec autobusowy w Sanoku był zlokalizowany na Placu Rewolucj...

Autosan A1112T

Autosan A1112T – seria autobusów turystycznych rodziny A11 produkowanych od 1999 roku przez zakłady Autosan w Sanoku. Produkowano również ich odmiany międzymiastowe.

image

1. Historia modelu
W 1998 roku zaprezentowany został autobus Autosan A1112T.01 San, należący do nowej rodziny A11, którego produkcja seryjna rozpoczęła się rok później. Technicznie i pod względem stylistycznym jest on podobny do autobusów rodziny Autosan A10, takich jak turystyczny Autosan A1012T Lider. Podniesiono w nim poziom podłogi o 300 mm w stosunku do Lidera, powiększając przestrzeń bagażową o 3 m 3, do 8 m 3. W początkowym okresie pojazd ten napędzany był silnikiem wysokoprężnym Cummins C300-20 o pojemności skokowej 8.27 dm³, osiągającym moc maksymalną 221 kW 300 KM i spełniającym wymagania normy czystości spalin Euro 2. Nadwozie tego modelu wykonane zostało w postaci konstrukcji kratownicowej, do której wklejane są atermiczne szyby i elementy poszycia ze stali nierdzewnej. Ściany przednia i tylna wykonane są z tworzyw sztucznych, zaś pokrywy luków bagażowych z aluminium. Po wyposażeniu autokaru w dostępną w opcji toaletę chemiczna maksymalna liczba pasażerów spada do 45. Innymi elementami dostępnymi w wyposażeniu opcjonalnym były lodówka i automat do wydawania napojów.
W 2000 roku do produkcji wprowadzony został zmodernizowany Autosan A1112T.02 San. Zmiany objęły głównie stylistykę pojazdu. Zastosowano nową wykonaną z tworzyw sztucznych ścianę przednią z szybą czołową o większej wysokości niż w podtypie ".01", dzięki czemu podwyższono przednią część dachu. Do napędu zmodernizowanego pojazdu zastosowano silnik Cummins ISM 340 E20 o mocy maksymalnej 250 kW 340 KM. Produkcja tego modelu zakończona została w 2003 roku.
W 2001 roku rozpoczęto produkcję modelu Autosan A1112T.03 Ramzes w odmianach turystycznej i międzymiastowej. Był to pierwszy autobus firmy Autosan wykonany w całości ze stali nierdzewnej. Jego nadwozie było oparte na podłużnicowo–kratownicowej ramie. Stosowano w nim silnik Cummins ISMe 345-30 Euro 3 o pojemności 11.3 dm³ i mocy maksymalnej 253 kW 345 KM. Przy identycznych wymiarach zewnętrznych ma on o 1.5 m 3 większą pojemność luków bagażowych, uzyskaną dzięki modernizacji konstrukcji podwozia oraz innemu układowi drzwi, z drugimi drzwiami przeniesionymi z tylnego zwisu przed drugą oś. W przedniej części nadwozia zastosowano trzyczęściowy zderzak przedni wykonany z tworzyw sztucznych, w którym zamontowano podwójne reflektory projektorowe oraz okrągłe lampy przeciwmgielne. W wersji turystycznej pomiędzy drzwiami a tylną osią umieszczono kabinę sypialną dla kierowcy. Standardowo montowano zwalniacz retarder ZF Intarder, który umożliwia zwiększenie masy przewożonego bagażu. Wersja Ramzes powstała w związku z zakończeniem w 2002 roku przez firmę Mercedes-Benz produkcji podwozia DC O-404F RHD, stosowanego w modelu Autosan A404T Cezar.
W 2004 roku rozpoczęto produkcję modelu Autosan A1112T.04 Sanman, zwanego czasem również Autosan A1112T.04 Ramzes Sanman. Zastosowano w nim podwozie MAN 18.410 HOCL R33 oraz silnik MAN D2866 LOH29 o pojemności 11976 cm³ i mocy maksymalnej 301 kW 409 KM. W układzie przeniesienia napędu zastosowano mechaniczną skrzynię biegów ZF 8S-180. Niewielkie zmiany przeszło również nadwozie. Przednie kierunkowskazy zamontowane zostały w zderzaku, natomiast na tylnej ścianie zastosowano okrągłe lampy kierunkowskazów i świateł "Stop". Sanman otrzymał również otwierane pionowo, równolegle do ścian bocznych klapy bagażników wyjątek stanowi pierwszy egzemplarz tego modelu. We wnętrzu pojazdu pojawiła się deska rozdzielcza firmy MAN oraz zwiększono szerokość przejścia między fotelami. Ze względu na zmianę podwozia, w tym skrócenie rozstawu osi, zmniejszyła się pojemność luków bagażowych do 8 m 3 a po wyposażeniu pojazdu w toaletą chemiczną do 7 m 3. W 2005 roku ze względu na brak popytu zakończono produkcję autokarów serii A11. Wznowiono ją jednak w 2007 roku.
W pierwszym kwartale 2007 roku wprowadzono do produkcji model Autosan A1112T.05 Sanman wyposażony w silnik MAN D2066 LOH04 o mocy maksymalnej 324 kW 440 KM. Wyprodukowano 2 egzemplarze tego podtypu, które obecnie eksploatowane są przez PKS Bielsko-Biała. Są to podtypy ".05.03" oraz ".06.03".
Po przerwie w produkcji jesienią 2007 roku podczas targów Transexpo 2007 w Kielcach zaprezentowano odnowiony model Ramzes. W tym prototypowym modelu Autosan A1112T Ramzes zastosowano silnik Renault DXi7 ACJ01 Euro 4 o mocy maksymalnej 235 kW 320 KM, współpracujący z sześciobiegową przekładnią manualną ZF 6S-1200. Nadwozie pojazdu przeszło analogiczne zmiany stylistyczne jak w modelu "Sanman". Otrzymał on zmienione ściany czołowe. W przedniej dotychczasowe prostokątne kierunkowskazy zmieniono na okrągłe i przeniesiono do zderzaka, obok reflektorów. Tylne światła typu LED w układzie pionowym również otrzymały okrągłą formę. W układzie jezdnym zastosowano tylny most napędowy firmy Meritor. Szkielet nadwozia nowej wersji jedynie w opcji jest wykonywany z nierdzewnej stali chromoniklowej. Egzemplarz targowy trafił do firmy Veolia Transport Podkarpacie z Sędziszowa Małopolskiego.
Zmodernizowane modele Autosan A1112T Ramzes produkowane od 2008 roku otrzymały nazwę Autosan A1012T.08 Ramzes. Zastosowano w nich 6-cylindrowe silniki Cummins ISLe4-320 Euro 4 o pojemności 8.9 dm³ i mocy maksymalnej 235.2 kW 320 KM. W układzie przeniesienia napędu zastosowano automatyczną, 6-stopniową automatyczną skrzynię biegów Allison T350R. Instalacja elektryczna została oparta na magistrali CAN-bus. Autokar standardowo wyposażono w system kontroli trakcji ESC oraz elektroniczny układ hamulcowy EBS, czyli system łączący dotychczasowe funkcje układów ABS i ASR.
Produkcja roczna rodziny wysokopodłogowych autokarów rodziny A11 wynosiła od kilku do kilkunastu sztuk. Sprzedawane były głównie na rynku krajowym. Jednak w 2004 roku, przed olimpiadą, na eksport do Grecji trafiło 6 sztuk modelu Autosan A1112T.04 Sanman.
Wybrany w wyborach prezydenckich w Polsce w 2015 roku Andrzej Duda podczas kampanii wyborczej do maja 2015 podróżował modelem Autosan A1112T, określonym jako "DudaBus”.

Dworzec autobusowy przy ul. Kazimierza Lipińskiego w Sanoku

Dworzec autobusowy w Sanoku – dworzec służący komunikacji autobusowej w Sanoku. W okresie PRL dworzec autobusowy w Sanoku był zlokalizowany na Placu Rewolucj...

Dworzec autobusowy "Okęcie” w Sanoku

Dworzec autobusowy "Okęcie” w Sanoku – nieistniejący dworzec służący komunikacji autobusowej w Sanoku. Był budowany od końca lat 70. Dworzec Miejskiej Komuni...

Lądowisko Sanok-Szpital

Lądowisko Sanok-Szpital – lądowisko sanitarne w Sanoku w województwie podkarpackim, znajdujące się przy Szpitalu Specjalistycznym, przy ul. 800-lecia 26 w dz...

Lotnisko Sanok-Baza

Lotnisko Sanok-Baza – lotnisko cywilne w Sanoku, w województwie podkarpackim, stanowiące od 1961 roku bazę Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Przeznaczone jes...

Autosan A1012T

Autosan A1012T Lider – autobus międzymiastowy produkowany od 1996 roku jako model A10-12T.01 Lider przez zakłady Autosan w Sanoku. Powstaje także w odmianach...

Sanok SN2

Sanok SN2 – oznaczenie tramwaju elektrycznego wytwarzanego w latach 1938–1939 w Zjednoczonych Fabrykach Maszyn, Kotłów i Wagonów L. Zieleniewski-Fitzner i Ga...

Konstal ND

ND – wagony tramwajowe doczepne produkowane od 1948 roku. Wagony ND początkowo produkowane były w Zjednoczonych Fabrykach Maszyn, Kotłów i Wagonów L. Zieleni...

Bieszczadzka Kolejka Leśna

Bieszczadzka Kolejka Leśna – kolej wąskotorowa w Bieszczadach o szerokości toru 750 mm, będąca najwyżej położoną linią wąskotorową w Polsce. Powstała pod kon...

Sanok Dąbrówka

Na 15 listopada 1895 zaplanowano otwarcie stacji kolejowej "Dąbrówka – Sanok”, dla pociągów osobowych. Na początku XX wieku przez stację kursował pociąg ze L...

Sanok (stacja kolejowa)

Budynek został zbudowany przez władze C. K. Austro-Węgier w 1884 roku w związku z uruchomieniem nowej linii kolejowej w ramach Kolei Transwersalnej w tym sam...

Autosan A1010M Medium

W 1995 roku wyprodukowano pierwszą serię informacyjną 10 sztuk autobusów Autosan A10-10M. Konstrukcja tego modelu była oparta na spawanej podłużnicowo–kratow...