Poprzednia

ⓘ Linia kolejowa nr 71. Plany budowy linii kolejowej łączącej Rzeszów z Tarnobrzegiem sięgają jeszcze czasów zaborów i początków II Rzeczypospolitej. 5 sierpnia 1 ..


Linia kolejowa nr 71
                                     

ⓘ Linia kolejowa nr 71

Plany budowy linii kolejowej łączącej Rzeszów z Tarnobrzegiem sięgają jeszcze czasów zaborów i początków II Rzeczypospolitej. 5 sierpnia 1919 roku weszła w życie ustawa z dnia 19 lipca 1919 r. o budowie kolei Rzeszów-Sandomierz, która przewidywała rozpoczęcie budowy linii kolejowej przez Kolbuszową, Tarnobrzeg i Sobów na rok 1919. Pierwszy odcinek linii kolejowej nr 71 został wybudowany w 1938 roku i był to odcinek Ocice – Dęba Rozalin. Niestety plany dalszej budowy przerwał wybuch II wojny światowej. Do budowy powrócono po zakończeniu działań wojennych. W latach 1960-1964 zostaje oddany do użytku odcinek Rzeszów – Kolbuszowa. Jednak ukończenie budowy całej linii kolejowej Rzeszów – Ocice następuje w roku 1971. Natomiast w roku 1973 został oddany do użytku dworzec kolejowo-autobusowy w Kolbuszowej.

Obecnie wzdłuż linii znajdują się 4 stacje, 13 czynnych przystanków oraz 3 stacje wyłączone z ruchu osobowego.

Ruch osobowy na trasie od początku lat 90. systematycznie zamierał. W roku 1992 trasą przestały jeździć pociągi pospieszne, natomiast od roku 2000 kursowanie pociągów osobowych zostało całkowicie zawieszone, a od czerwca 2001 roku został całkowicie zawieszony ruch pociągów towarowych na odcinku Dęba Rozalin - Kolbuszowa - Widełka.

W latach 2006–2009 na całej trasie prowadzone były prace modernizacyjne, dzięki którym linia jest znowu dostępna dla ruchu osobowego. Od 1 marca 2007 roku został wznowiony ruch pasażerski na odcinku Rzeszów - Kolbuszowa. Od 13 grudnia 2009 roku kursują nią pociągi osobowe relacji Rzeszów – Stalowa Wola Rozwadów oraz od 12 grudnia 2010 z Rzeszowa do Lublina zawieszone w rozkładzie 2012-2013. 1 marca 2011 uruchomiono dalekobieżne połączenie Zamość – Zielona Góra. Linia miała zostać zelektryfikowana między lipcem a sierpniem 2014 na odcinku Ocice – Kolbuszowa – Widełka. Prac jednak nie rozpoczęto. We wrześniu 2016 ukończono budowę nowego przystanku Chmielów Zagumnie.

We wrześniu 2018 PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z Przedsiębiorstwem Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej umowę na budowę mijanki w Majdanie Królewskim, której budowa rozpoczęła się w marcu 2019 i została oddana do użytku w maju 2019, a 16 listopada 2018 z PKP Energetyką umowę na elektryfikację linii, przy której prace rozpoczęły się we wrześniu 2019 i mają zostać zakończone w 2021.

Użytkownicy również szukali:

linia kolejowa nr 71, transport w stalowej woli. linia kolejowa nr 71,

...

Wielojęzycznym słowniku

Tłumaczenie