Poprzednia

ⓘ Ulica Marcina Kasprzaka w Warszawie. Ulica rozpoczyna swój bieg na skrzyżowaniu z ulicą Karolkową jako zachodnie przedłużenie ul. Prostej. Biegnie na zachód krz ..


Ulica Marcina Kasprzaka w Warszawie
                                     

ⓘ Ulica Marcina Kasprzaka w Warszawie

Ulica rozpoczyna swój bieg na skrzyżowaniu z ulicą Karolkową jako zachodnie przedłużenie ul. Prostej. Biegnie na zachód krzyżując się od południa z ulicami Janusza Korczaka i Emila Zegadłowicza, by dalej od północy napotkać ulicę Skierniewicką, od południa Brylowską oraz z jednej strony Płocką, a z drugiej Seweryna Krzyżanowskiego. Następnie przecina ją ul. gen. Józefa Bema i dalej nad Kasprzaka znajduje się wiadukt kolejowy linii 20. Tuż za wiaduktem kolejowym ulica tworzy rondo Tybetu z aleją Prymasa Tysiąclecia główny ciąg drogowy al. Prymasa Tysiąclecia poprowadzony jest bezkolizyjnie wiaduktem nad ul. Kasprzaka. Następnie krzyżuje się od północy z ul. Grabowską, później z obu stron z ul. Juliana Konstantego Ordona i wpada w ciąg ulicy Wolskiej.

Ulica na całej długości jest fragmentem drogi wojewódzkiej 719.

                                     

1. Historia

Ulica jest dawną drogą prowadzącą od granicy pól warszawskich i wsi Wielka Wola w kierunku zachodnim. Była nazywana Drogą Dworską od dworu na Czystem podmiejskiej rezydencji bankiera Karola Szchultza, obok którego przechodziła. Jej początkowy odcinek uregulowano przed rokiem 1787. W 1875 roku została ona przecięta torami kolei obwodowej. Powstanie Gazowni Warszawskiej 1888 i Szpitala Starozakonnych na Czystem 1902 spowodowała połączenie dwóch części ulicy, która wtedy została również wybrukowana kamieniami polnymi.

W 1916 roku ulica Dworska wraz z Wolą została włączona do Warszawy.

W latach 30. XX wieku odcinkiem ulicy kursowały tramwaje, położone tory były drogą dla tramwajów z pobliskiej zajezdni "Wola”.

W 1950 roku, w 45. rocznicę śmierci, nazwę ulicy zmieniono na Marcina Kasprzaka. W miejscu domu, w którym znajdowała się drukarnia, gdzie stawił opór rosyjskim żandarmom, ustawiono kamień pamiątkowy. Tego patrona otrzymały również Zakłady Radiowe w Warszawie, których kompleks produkcyjno-biurowy wzniesiono w latach 1949–1951 między ulicą Kasprzaka, Karolkową i Skierniewicką.

W 1954 roku ulicą pojechał tramwaj linii 11, niedługo potem dojeżdżały składy linii 5 bis; pętla dla tych dwóch linii znajdowała się na skrzyżowaniu Kasprzaka i Skierniewickiej. Autobus dotarł na Kasprzaka 13 stycznia 1964 roku, była to linia 163, łącząca Górce ze Śródmieściem. W 1963 roku otwarto nową trasę tramwajową w ciągu ulic: Prosta od obecnego ronda Daszyńskiego – Kasprzaka – aleja Prymasa Tysiąclecia wówczas: Nowo-Bema, później al. Rewolucji Październikowej wraz z tymczasowym krańcem u zbiegu al. Prymasa Tysiąclecia z Kasprzaka. Jednocześnie z otwarciem nowej trasy odcięto niewielki fragment trasy wzdłuż ulicy Skierniewickiej na południe od Kasprzaka. Oficjalnie przebicie 4-kilometrowej ulicy miało miejsce 4 grudnia 1964 roku i połączyła ona Wolę ze Śródmieściem.

W 1968 roku na pasie zieleni między jezdniami ulicy ustawiono rzeźby powstałe na I Biennale Rzeźby w Metalu. Ideą biennale było zbliżenie środowisk artystycznych i robotniczych. Materiał i zaplecze techniczne artystom zapewniły wolskie zakłady przemysłowe, a powstałe w ten sposób rzeźby wystawiono na widok publiczny. Jednym z miejsc ekspozycji była ulica Kasprzaka, gdzie powstała trzykilometrowa Ekspozycja Dużych Rzeźb, tzw. Galeria samochodowa. W miarę upływu czasu rzeźby niszczały i były usuwane ze względu na przebudowę infrastruktury. Część z nich trafiła na równoległą ulicę Górczewską. Rzeźby na ulicy Kasprzaka poddano renowacji w 2009. Są to: Melodia, Baza, Żagle, Totem, Awangarda, Stalowa etiuda, Kompozycja, Biennal i Drogowskazy. Podlegają Zarządowi Oczyszczania Miasta jako część Publicznej Kolekcji m. st. Warszawy. W związku z planowaną budową linii tramwajowej na całej długości ulicy rzeźby mają zostać przeniesione na pobliski skwer płk. Zdzisława Kuźmirskiego-Pacaka, gdzie wcześniej przeniesiono już osiem prac.

W 1990 roku odcinek trasy tramwajowej między Skierniewicką a al. Prymasa Tysiąclecia został całkowicie zlikwidowany, do dzisiaj jednak nie rozebrano torowiska i części sieci trakcyjnej. W 2015 roku Tramwaje Warszawskie wystąpiły o decyzję środowiskową niezbędną dla odbudowy trasy i połączenia jej z ulicą Wolską – przy czym konkretny przebieg na odcinku zachodnim podlega wariantowaniu.

Na początku lat 90. XX wieku Zakłady Radiowe im. Marcina Kasprzaka zostały zlikwidowane. Przebudowane budynki pełnią funkcje biurowe. W dawnym budynku biurowym, na rogu ul. Skierniewickiej, mieści się Teatr na Woli.

                                     

2. Ważniejsze obiekty

  • Polfa Warszawa
  • Scena Na Woli im. Tadeusza Łomnickiego Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy nr 22
  • Gazownia Warszawska i Muzeum Gazownictwa nr 25
  • Instytut Chemii Organicznej PAN i Instytut Chemii Fizycznej PAN nr 44/52
  • Przystanek kolejowy Warszawa Wola
  • Zespół Szkół nr 36 im. Marcina Kasprzaka nr 19/21
  • Pomnik Marcina Kasprzaka
  • Szpital Wolski nr 17
  • Urząd Komunikacji Elektronicznej nr 18/20
  • Instytut Matki i Dziecka nr 17a
  • Kościół św. Stanisława Biskupa i Męczennika ul. Bema 73/75

Użytkownicy również szukali:

ulica marcina kasprzaka w warszawie,

...

Wielojęzycznym słowniku

Tłumaczenie