Poprzednia

ⓘ Miejska Komunikacja Samochodowa w Sanoku Sp. z o.o. – spółka Sanockiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej świadcząca usługi w zakresie pasażerskiego miejsk ..


Miejska Komunikacja Samochodowa w Sanoku
                                     

ⓘ Miejska Komunikacja Samochodowa w Sanoku

Miejska Komunikacja Samochodowa w Sanoku Sp. z o.o. – spółka Sanockiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej świadcząca usługi w zakresie pasażerskiego miejskiego transportu zbiorowego.

Siedziba MKS mieści się w Sanoku przy ulicy Jana Pawła II 59 w dzielnicy Wójtostwo.

                                     

1. Historia

Miejska komunikacja w Sanoku rozpoczęła działalność 1 października 1957 jako pierwsza w regionie południowo-wschodnim. W roku 25-lecia istnienia – 1983 – 50 jednostek przedsiębiorstwa obsługiwało każdego dnia 37 linii w tym 15 miejskich oraz 800 kursów. Roczny wymiar przewozu przekraczał ponad 14 mln pasażerów. Na początku września 1983 oddano do użytku zajezdnię autobusową.

Pierwszą gruntowną zmianę w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej wprowadzono we wrześniu 2012 roku. Nowy rozkład zastąpił przestarzały rozkład tworzony w 1980 roku. W latach 80. XX wieku, MKS posiadała ponad 80 autobusów. Obsługiwała także 45 linii autobusowych, w tym 20 podmiejskich. Docierała do takich miejscowości jak Brzozów linia 43, ok. 23km, Lesko linia 45, ok. 15km, Brzozowiec linia 19, ok. 23km, Tokarnia linia 18, ok.24km, a nawet do Soliny ok. 32km. Poniżej w formie tabelarycznej przedstawiono rozkład jazdy funkcjonujący do września 2012 roku.

                                     

2. Obecne linie

MKS Sanok obecnie obsługuje 10 regularnych linii autobusowych oraz 3 warianty linii. 1 września 2012 roku wszedł w życie nowy rozkład jazdy, ze zmienioną siatką połączeń. Zmiany były spowodowane przede wszystkim zmniejszającą się liczbą pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej, a także jej wysokimi kosztami utrzymania, które w ostatnich latach bardzo wzrosły. W 2011 roku straty poniesione przez komunikację miejską wyniosły 1.5 mln zł. Straty są pokrywane z kasy miejskiej. Do tej pory linie komunikacyjne w szczycie obsługiwało 20 autobusów, po reorganizacji jest ich 15. Liczbę linii z 18 zmniejszono do 10. Wprowadzono także bilet 30-minutowy. Mimo zmniejszenia linii autobusowych i liczby kursów, dostępność komunikacyjna pozostała na niezmienionym poziomie. We wrześniu 2019 roku wprowadzono kolejne zmiany w kursowaniu autobusów MKS. Powstały warianty linii 3, 4 oraz 50odpowiednio 3A, 4A oraz 50A. Uruchomiono również nowy przystanek na nowo wybudowanym Dworcu Autobusowym.

- linia szczytowa

                                     

3. Tabor

Trzon taboru autobusowego MKS Sanok stanowią pojazdy marki Autosan Sancity 12LF CNG w liczbie 8 sztuk. Autobusy zostały zakupione w 2019 roku wraz z Autosanami Sancity 10LF w liczbie 3 sztuk. Pojazdy pierwotnie miały zostać dostarczone w październiku 2018 roku lecz ostatecznie dostarczono je w maju 2019 roku ze względu na problemy firmy Autosan. Z racji tego, iż firma nie dostarczyła autobusów w terminie, przewoźnik był zmuszony zakupić autobusy używane. W październiku 2018 roku zostały zakupione Mercedesy O530 Citaro z PKM Sosnowiec rocznik 2002 oraz 2003. Zastąpiły one wysłużone już autobusy marki Autosan A1010M oraz Autosan H9-35. Sanockie autobusy mają trzycyfrowe numery taborowe zaczynające się od cyfry 2 ostatnia zmiana numeracji nastąpiła w listopadzie 2003 roku, kiedy to porzucono numerację zaczynającą się od cyfry 0. Obecnie autobusy posiadają numery taborowe od liczby 244 do 266.

Użytkownicy również szukali:

miejska komunikacja samochodowa w sanoku,

...

Wielojęzycznym słowniku

Tłumaczenie